historie

De voorganger van de Citroen Ami 8, de Ami 6 werd op 22 maart 1961 geintroduceerd en is sind zijn introductie nauwelijke gewijzigd. Het motorvermogen is sinds de introductie van 22 SAE-pk verhoogd tot 35 SAE-pk. Op 16 mei 1968 werd de Ami 6 met 35 SAE-pk motor geintroduceerd. De vermogenswinst van 7pk werd bereikt door de compressieverhouding te verhogen van 7,75:1 naar 9:1; een gewijzigde nokkenas en motage van een Solex registercarborateur. De wijzigingen maakte het gebruik van superbenzine noodzakelijk. De aandrijving vindt plaats op de voorwielen via een met de hand geschakelde vierversnellingsbak. De aandrijfassen zijn uitgerust met 2 homokinetischekoppelingen, die als dubbele kruiskoppeling of een kogelkoppeling zijn uitgevoerd. De wielophanging en het veersysteem zijn volgens het bekende Citroensysteem uitgevoerd: in de lengterichting scharnierende wieldraagarmen, die links en rechts dmv trekstangen en een veerpot met schroefveer zijn verbonden en per wiel een liggende telescoopschokbreker. De stuurinrichting is van het tandheugeltype. Het remsysteem is hydraulisch met trommelremmen rondom. De voorremtrommels zijn tegen de transmissie geomnteerd.

De Ami 8, de opvolger van de Ami 6, is technisch gelijk aan de Ami 6, alleen de overbrengverhoudingen van de versnellingsbak zijn gewijzigd. De Ami 8 werd op 11 maart 1969 geintroduceerd en heeft een geheel nieuwe carosserievorm. Vanaf 2 september 1969 is de Ami 8 met schijfwielen op de voorremmen uitgerust.